Ens desplacem als Alps del sud per conèixer un territori muntanyós variat i divers on farem sobretot rutes en bicicleta de muntanya aprofitant una amplíssima xarxa d'antigues pistes militars que actualment permeten un ús lúdic. Pedalarem a gran alçada entre antics forts militars i pistes que segueixen carenes i sobrevolen diverses valls. Comencem al vessant francès a la vall d'Ubaia amb diverses rutes a gran alçada. Tot seguit creuem el coll de la Maddalena i entrem al Piemont italià, on coneixerem diverses valls paral·leles com la d'Stura, Maira o Varaita. Continuarem cap al sud al límit amb la Ligúria, i dedicarem uns dies a la zona del coll de Tenda i la fantàstica Via del Sale. Encara seguirem més al sud per les enrevessades carreteres dels Alps lígurs, on pedalarem per vessants més arrodonits ja a prop del mar. I finalment tancarem el cercle entrant de nou a França pel coll de la Lombarde i l'estació d'esquí d'Isola 2.000, es d'on enllaçarem amb la vall de Tinée i el coll de la Bonette, la carretera més alta d'Europa, des d'on ja anirem tornant. Uns Alps diferents, molt atractius també, més tranquils i ideals per pedalar, on no falten grans desnivells i fantàstiques panoràmiques.
Crònica
Sovint quan pensem en els Alps ens venen a la ment les grans muntanyes de 4.000 metres com el Mont Blanc o el Cerví, els populars centres alpins com Chamonix o Zermatt, o espectaculars cadenes com les Dolomites. Però els Alps són extensíssims i molt variats, i també tenen zones potser menys espectaculars. Més enllà d'aquests indrets més populars on els nostres ulls quedaran meravellats per la grandiositat alpina, també trobarem racons de gran bellesa on podrem gaudir d'experiències fabuloses. Aquestes vacances hem decidit conèixer una mica els Alps del Sud, i com és habitual últimament ho farem sobretot en bicicleta. L'estiu anterior vam fer una volta als Alps Cotians, i vam descobrir un reguitzell d'antigues pistes militars a gran alçada que permeten gaudir d'itineraris en bicicleta d'alta muntanya i alhora de grans panorames. Preparant les vacances d'aquest estiu vam veure que més cap al sud també hi ha molts quilòmetres d'aquestes velles infraestructures que ens permetran conèixer un nou sector alpí.
Per definir una mica la zona on ens mourem ens basem el la definició SOIUSA (Subdivisió Orogràfica Internacional Unificada del Sistema Alpí). Ens mourem bàsicament al sud els Alps Cotians, la part nord dels Alps Marítims i també la part nord dels Alps Lígurs, sempre a cavall de la frontera entre França i Itàlia, una frontera que anirem saltant de banda a banda gairebé cada dia, sobretot per la muntanya. Precisament la proximitat de la frontera va fer que a entre els segles XVII i XIX es construïssin una gran quantitat d'infraestructures militars per protegir la sobirania dels respectius territoris. En molts trams de la frontera podrem trobar antigues fortificacions i infraesctuctures militars, però sobretot centenars de quilòmetres d'antigues pistes, normalment molt ben traçades, i moltes a gran altura. Un escenari ideal per gaudir d'unes vacances alpines sobre rodes.
Planegem un itinerari de gairebé 3 setmanes amb un recorregut principal i diverses activitats al voltant d'aquest itinerari. La idea és no moure'ns aleatòriament, sinó fer una ruta que tingui un sentit en si mateixa per conèixer una part del territori, i un cop en aquest territori busquem algunes rutes en bicicleta per trepitjar-ho i gaudir-lo poc a poc. Busquem no fer molts quilòmetres entre les diferents activitats, però tampoc parar de moure'ns. L'entorn alpí no sempre és el més fàcil per preparar rutes en bicicleta, ja que sovint les valls són fondes i els cims i carenes molt alts. Hem seleccionat principalment rutes d'alta muntanya per gaudir de les bones panoràmiques i de la fresca, i evitar llarguíssimes pujades des de les fondalades. Hem buscat rutes de curta o mitjana distància, que siguin compatibles amb el nostre gos, i alhora que ens permeti fer gairebé una activitat diària sense acabar esgotats. Volem gaudir d'unes vacances actives, però alhora fer una mica de turisme, parlar amb la gent del territori i entendre'n una mica la idiosincràsia.
Començarem la ruta a la vall d'Ubaia (Ubaye en francès). Es desplacem des de Catalunya fins a Jausièr (Jausiers en francès), al departament dels Alps de l'Alta Provença, al sud els Alps Cotians, que serà el camp base dels primers dies. Visitem diversos pobles de la zona i fem diverses rutes en bicicleta, sobretot aprofitant les propostes del centre BTT de la zona. Fem una primera ruta difícil fins al cim de la Tête de Viraysse, on hi ha un interessant fort militar a gran alçada. Visitem el plàcid Llac de Sagnes en una ruta fàcil, i el dia següent pugem fort fins el Túnel de Parpaillon, una antiga infraestructura militar a més de 2.600 metres. Fem una última ruta al voltant del complex militar de Tournoux a la serra de l'Aut. Després d'aquests primers dies enfilem la vall d'Ubayette i creuem el coll de Larche (en francès) o de la Maddalena (en italià) i entrem a la vall d'Estura.
Ja situats als Alps Italians comencem amb una ruta espectacular a l'Altiplà de Gardetta, envoltats de grans muntanyes. Després dedicarem 2 dies a recórrer els més de 40 km. linials de la Strada dei Cannoni, a la carena que separa les valls de Maira i Varaita. I tot seguit marxarem una mica més cap al sud, al límit entre els Alps Marítims i els Alps de Ligúria, a Limone Piemonte, una localitat ben animada on hi ha una estació d'esquí. Al cap d'amunt de la vall de Tanaro hi ha el Coll de Tende, fronterer amb França, i un lloc magnífic per fer diverses voltes. Connectem diverses fortaleses militars a través de pistes a gran alçada, i recorrem la primera part de l'Alta Via del Sale.
La tercera part del viatge ens porta cap a Ligúria, on trobem un paisatge diferent, més arrodonit i menys escarpat, però amb unes valls profundes, uns poblets eixerits i costeruts i unes carreteres infernals. Per unes pistes forestals poc recomanables arribem al poble pintoresc de Triora, i des d'aquí fem diverses rutes també a notable alçada, sovint per damunt dels 2.000 metres, com el Balcon de Marta on hi ha un fort subterrani, o el Monte Saccarello, que és el cim més alt de Ligúria. Per carreteres difícils saltem cap a la decrèpita estació d'esquí de Monesi, on farem el tram sud de l'Alta Via del Sale. També visitarem diversos poblets d'aquesta zona alpina situada ja molt a prop de la Mediterrània.
Anem tancant el cercle i ja de tornada ens aturem de nou a la vall d'Stura i al paradisíac poblet de Neraissa, des d'on ens enfilarem fins a un cim molt panoràmic amb vistes a les valls properes, de nou utilitzant antigues pistes militars. I per tornar cap a França no ho farem per cap de les rutes més habituals, sinó que pujarem pel coll de la Lombarde, on aprofitem per fer una última escapada en bicicleta des de Santa Anna de Vinadio, en santuari més alt d'Europa. Acabades ja les activitats, encara voltarem una mica més i entrem a França pel coll i l'estació d'esquí Isola 2.000. Farem parada a la vall de Tinée, concretament als bonics pobles de Sant Estève de Tinèa (en francès Saint-Étienne-de-Tinée) o Sant Dalmaç lo Selvatge (en francès Saint-Dalmas-le-Selvage). Des d'aquest últim pugem el coll de la Bonette, la carretera de muntanya més alta d'Europa, on gaudim de grans vistes i també poden explorar un curiós fort subterrani.
Des del coll de la Bonette ja tornem a enllaçar cap al poble de Jausièr, on havia començat l'aventura gairebé fa 3 setmanes. Una ruta molt entretinguda per indrets alpins molt bonics, menys coneguts i menys concorreguts on predomina un turisme més local. Hem voltat per diverses zones on és fàcil moure's en furgoneta, amb bons llocs per pernoctar, amb tota mena de serveis i pobles molt agradables. Hem fet prop de 400 km. i 13.000 metres de desnivell positiu pedalant principalment per antigues pistes militars a gran alçada, tot gaudit d'esplèndides vistes cap a les muntanyes i valls alpines. Un viatge discret que ha superat en molt les expectatives, ja que hem gaudit amb tranquil·litat d'un territori fantàstic, poc o gens massificat turísticament, amb gent amable, paisatges molt bonics i un cabàs ben ple de bones rutes d'alta muntanya.
Activitats
- Tête de Viraysse (2.772 m.)
- Llac de Sagnes
- Túnel de Parpaillon (2.637 m.)
- Serra de l'Aut (2.008 m.)
- Altiplà de la Gardetta
- Strada dei Cannoni (I)
- Strada dei Cannoni (II)
- Forts del coll de Tenda
- Mont Agnelino (2.201 m.)
- Alta Via del Sale (I)
- Balcon de Marta (2.122 m.)
- Monte Saccarello (2.200 m.)
- Alta Via del Sale (II)
- Monte Autes (2.286 m.)
- Coll de la Lombarde
Afegeix un nou comentari